-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:1256 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:9

مـخـاطبين آيه شريفه 154 از سوره بقره مومناني هستند كه به خدا و پيامبر (ص ) وروز قيامت و حيات پس از مرگ ايمان دارند و در زنده بودن كساني كه از اين دنيا مي روند ترديدي ندارند , پس اولا چـرا خداوند به آنها مي گويد شما كساني را كه درراه خدا كشته شده اند مرده نپنداريد ; ثانيا در آيـه شـريـفـه فـقـط كساني را كه درراه خدا كشته شده اند زنده ناميده است در حاليكه , همه مومنان و كفار هم پس ازمرگ زنده اند . بـا توجه به اين دو نكته آيا نبايد گفت كه مراد از حيات و زنده بودن در آيه شريفه اين است كه نام شهدا به نيكي باقي خواهد ماند همانگونه كه بسياري مفسرين گفته اند .
اولا بـعـيد نيست كه همه مومنان از وجود چنين حياتي پس از مرگ مطلع نبوده باشندزيرا آنچه صـريـحا در قرآن مورد تاكيد قرار گرفته است بعث و برانگيخته شدن براي روز قيامت است و اما حـيـات و زنـدگـي پس از مرگ تا روز حشر كه همان حيات برزخي باشد گرچه از معارفي حقي است كه قرآن آن را بيان مي كند , اما از امور ضروري واجماعي ميان مسلمانان نبوده و نيست . لذا خداوند تبارك و تعالي مي خواسته است كه اين مطلب را مورد تصريح قرار دهد . ثـانـيـا ; گـرچه همه انسانها اعم از مومن وكافر پس از مرگ زنده اند اما حيات و زندگي حقيقي مـخـصوص مومنان و شهدا است وزندگي كفار پس از مرگ غير از بدبختي و هلاكت چيز ديگري نـيست همانگونه كه خداوندمي فرمايد [ و احلوا قومهم دار البوار ( ابراهيم - 28 ) ] پس زندگي و حيات واقعي و سعادتمند مخصوص مومنان است . [ و ان الدار الاخره لهي الحيوان لو كانوا يعلمون ( عنكبوت - 64 ) ] . ثالثا : قرآن كريم همواره خود را مذكر و ذكري معرفي كرده است . بنابراين حتي اگر فرض كنيم كه مومنان به حيات پس از مرگ اعتقاد داشته و دارند , اين مطلب سـبـب نمي شود كه از اين اعتقاد غفلت كنند و آن را از ياد ببرند و گاه در مصيبت ها وسختيها در اثر فراموشي اين مطلب خود را اذيت كرده و يا باعث ناراحتي ديگران شوند . از ايـن رو خـداونـد تـبـارك و تعالي با خاطر نشان ساختن اين مطلب سبب تسلي وآرامش آنها را فراهم مي سازد .

تفسير الميزان ج 1 ص 345
طباطبائي - سيد محمد حسين

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.